ŹRÓDŁA PRAWA I WYKŁADNIA PRAWA
Zaktualizowano do uchwały 21/VII/2022
ŹRÓDŁA PRAWA I WYKŁADNIA PRAWA
Zaktualizowano do uchwały 21/VII/2022
Zgodnie z Konstytucją RP źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły:
:
akty prawa miejscowego,,
wyłącznie ustawy i rozporządzenia,,
uchwały rad gmin.,
w ustawie i rozporządzeniach,,
w ustawie,,
w rozporządzeniach.,
w zakresie określonym w ustawie,,
na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych,,
bez ograniczeń.,
Monitorze Skarbowym,,
Monitorze Polskim,,
Dzienniku Ustaw.,
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego:
jest źródłem prawa,,
nie jest źródłem prawa,,
niekiedy jest źródłem prawa.,
luk w prawie,,
niejasności w prawie,,
sprzeczności przepisów prawa.,
traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2015 r.,,
rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2015 r.,,
minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb zwrotu akcyzy w eksporcie.,
każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie,,
nakładanie podatków i innych danin publicznych może nastąpić w drodze ustawy lub rozporządzenia.,
Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy podatkowej za pilny.,
wyłącznie Naczelny Sąd Administracyjny,,
Naczelny Sąd Administracyjny lub wojewódzki sąd administracyjny,,
Naczelny Sąd Administracyjny, Wojewódzki Sąd Administracyjny lub strona postępowania.,
ważności wyborów do Sejmu i Senatu,,
ważności wyboru Prezydenta,,
zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją RP.,
ustawa,,
zarządzenie Prezesa Rady Ministrów,,
decyzja Prezesa Rady Ministrów..,
14 dni,,
30 dni,,
90 dni.,
na obszarze działania organów, które je ustanowiły,,
wszystkich obywateli, bez względu na obszar działania organów je stanowiących,,
na obszarze działania wszystkich organów, niezależnie od tego który je ustanowił.,
w każdym przypadku,,
tylko w wyjątkowych sytuacjach,,
tylko wtedy gdy nakłada na obywateli obowiązki.,
może przekazać innemu organowi,,
nie może przekazać innemu organowi,,
może przekazać innemu organowi, w szczególnie uzasadnionym przypadku wydania:,
nie mogą stanowić podstawy decyzji adresowanej do obywateli,,
mogą stanowić podstawę decyzji adresowanej do obywateli,,
mogą stanowić podstawę decyzji adresowanej do obywateli, jeśli organ je wydający tak postanowi.,
wewnętrzny,,
powszechnie obowiązujący,,
powszechnie obowiązujący, jeśli organ je wydający tak postanowi.,
określać wytyczne dotyczące treści aktu,,
zawierać informacje dotyczące terminu jego wydania,,
przewidywać okres jego obowiązywania,
podanie w dowolny sposób jego treści do wiadomości publicznej,,
ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej,,
ustanowienie vacatio legis.,
zawierają postanowienia określające to, do kiedy dany akt będzie stosowany,,
zawierają klauzulę dotycząca wejścia w życie,,
mogą być stosowane przed ich ogłoszeniem.,
może być dzień ogłoszenia tego aktu w Monitorze Polskim Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie,,
może być dzień ogłoszenia tego aktu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie,,
może być tylko 14 dzień od dnia ogłoszenia tego aktu, bowiem krótszy termin naruszałby zasady demokratycznego państwa prawnego.,
jeżeli komuś wolno więcej, to tym bardziej wolno mu mniej,,
jeżeli komuś zakazane jest mniej, to tym bardziej samym zakazane jest więcej,,
nie można wprowadzać rozróżnień, tam gdzie ustawa ich nie wprowadza.,
jeżeli komuś wolno więcej, to tym bardziej wolno mniej,,
jeżeli komuś zakazane jest mniej, to tym bardziej zakazane jest więcej,,
nie można wprowadzać rozróżnień, tam gdzie ustawa ich nie wprowadza.,
ustawa,,
rozporządzenie,,
zarządzenie ministra.,
Sejm,,
organ samorządu terytorialnego,,
Senat.,
ustawa,,
rozporządzenie,,
zarządzenie Ministra Spraw Zagranicznych.,
Do ustalania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw umocowany jest
Sąd Najwyższy,,
Trybunał Konstytucyjny,,
żaden z powyższych organów.,
wnioskowanie z podobieństwa,,
wnioskowanie z przeciwieństwa,,
wnioskowanie przez analogię.,
celu przepisu,,
umiejscowienia przepisu w akcie prawnym,,
zakresu zastosowania przepisu.,
ius cogens,,
ius dispositivum,,
semiimperatywne.,
wewnętrznie obowiązującego,,
niewymagającego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw,,
niemającego charakteru samoistnego.,
ustanowił interpretowany przepis,,
stosuje interpretowany przepis,,
został upoważniony do dokonywania takiej wykładni, ale nie wydał interpretowanego przepisu.,
systemowa,,
językowa,,
celowościowa.,
poddaje się interpretacji każdy przepis,,
nie interpretuje się przepisu, jeżeli nie budzi wątpliwości,,
każdą interpretację przepisu należy uzasadnić.,
ustawa danego działania nie zakazuje, a więc jest dozwolone,,
w procesie wykładni przepisu nie można wprowadzać rozróżnień tam, gdzie ich ustawa nie wprowadza,,
nie można naruszać zasady proporcjonalności.,
podejmowanie uchwał mających moc zasad prawnych,,
sprawowanie nadzoru nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych, w tym rozpoznawanie środków odwoławczych od ich orzeczeń,,
podejmowanie uchwał wyjaśniających zagadnienia prawne.,
od 15 lipca 2015 r.,,
od 1 sierpnia 2015 r.,,
od 1 stycznia 2016 r.,
na dyrektywę może się powołać wyłącznie podatnik (jednostk wywodząc z niej prawa,,
b) na dyrektywę może się powołać zarówno podatnik (jednostk wywodząc z niej prawa, jak i organ podatkowy nakładając na podatnika obowiązki,,
dyrektywa nie może naruszać prymatu ustawy i nie ma wówczas zastosowania.,
obowiązuje w Polsce bezpośrednio i ma charakter powszechnie obowiązującego źródła prawa,,
wymaga uprzedniej implementacji w prawie krajowym,,
nie wiąże jednostek, a jedynie organy administracji rządowej.,
dzień podpisania ustawy przez Prezydenta RP,,
dzień opublikowania ustawy w Dzienniku Ustaw,,
dzień wskazany w ustawie.,
ma pierwszeństwo przed przepisami ustawy i rozporządzenia,,
ma pierwszeństwo stosowania przed przepisami ustawy i rozporządzenia, ale mogą się na nią powołać tylko podatnicy, a nie organy podatkowe,,
nie ma pierwszeństwa, ani przed ustawą, ani przed rozporządzeniem.,
tylko na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego, nie przekraczając jego zakresu,,
jeśli upoważni go do tego Prezes Rady Ministrów,,
także bez podstawy ustawowej, jeśli zagrożona jest realizacja ustawy budżetowej,
1 | ŹRÓDŁA PRAWA I WYKŁADNIA PRAWA | |||
2 | ANALIZA PODATKOWA | |||
3 | PODSTAWY MIĘDZYNARODOWEGO ORAZ WSPÓLNOTOWEGO PRAWA PODATKOWEGO | |||
4 | MATERIALNE PRAWO PODATKOWE | |||
4.1 | INTERPRETACJE PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO I POROZUMIENIA | |||
4.2 | ZOBOWIĄZANIA PODATKOWE | |||
4.3 | TAJEMNICA SKARBOWA | |||
4.4 | PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG | |||
4.5 | PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH | |||
4.6 | PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH | |||
4.7 | PODATEK TONAŻOWY | |||
4.8 | PODATEK AKCYZOWY | |||
4.9 | PODATEK OD WYDOBYCIA NIEKTÓRYCH KOPALIN | |||
4.10 | PODATEK OD GIER | |||
4.11 | PODATEK OD NIEKTÓRYCH INSTYTUCJI FINANSOWYCH | |||
4.12 | PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI | |||
4.13 | PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH | |||
4.14 | PODATEK ROLNY I PODATEK LEŚNY | |||
4.15 | PODATEK OD CZYNNOŚCI CYWILNOPRAWNYCH | |||
4.16 | PODATEK OD SPADKÓW I DAROWIZN | |||
4.17 | OPŁATA SKARBOWA I INNE OPŁATY SAMORZĄDOWE | |||
5 | POSTĘPOWANIE PRZED ORGANAMI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SĄDAMI ADMINISTACYJNYMI ORAZ POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE W ADMINISTRACJI | |||
5.1 | KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO | |||
5.2 | POSTĘPOWANIE PODATKOWE | |||
5.3 | CZYNNOŚCI SPRAWDZAJĄCE I KONTROLA PODATKOWA | |||
5.4 | KONTROLA CELNO-SKARBOWA | |||
5.5 | WYDAWANIE ZAŚWIADCZEŃ PRZEZ ORGANY PODATKOWE | |||
5.6 | PRAWO O POSTĘPOWANIU PRZED SĄDAMI ADMINISTRACYJNYMI | |||
5.7 | USTAWA O ZASADACH EWIDENCJI I IDENTYFIKACJI PODATNIKÓW I PŁATNIKÓW | |||
5.8 | POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE W ADMINISTRACJI | |||
6 | MIĘDZYNARODOWE I WSPÓLNOTOWE PRAWO CELNE | |||
7 | PRAWO DEWIZOWE | |||
8 | PRAWO KARNE SKARBOWE | |||
9 | ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ | |||
10 | RACHUNKOWOŚĆ | |||
11 | EWIDENCJA PODATKOWA I ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH | |||
12 | PRZEPISY O DORADZTWIE PODATKOWYM I ETYKA ZAWODOWA | |||
13 | Testy z całości materiału | |||
13.1 | Test nr 1 | |||
13.2 | Test nr 2 | |||
13.3 | Test nr 3 | |||
13.4 | Test nr 4 | |||
13.5 | Test nr 5 | |||
13.6 | Test nr 6 | |||
13.7 | Test nr 7 | |||
13.8 | Test nr 8 | |||
13.9 | Test nr 9 | |||
13.10 | Test nr 10 | |||
13.11 | Test nr 11 | |||
13.12 | Test nr 12 | |||
13.13 | Test nr 13 | |||
13.14 | Test nr 14 | |||
13.15 | Test nr 15 | |||
13.16 | Test nr 16 | |||
13.17 | Test nr 17 |